آموزش رویه کوبی چهار پایه منبت شده

 

ازجمله وسایلی که می توان آنها رادر مغازه های عتیقه و لوکس فروشی یافت چهار پایه با قید منبت کاری شده زیبا می باشد.اگر کلاف در وضعیت خوب و قابل قبولی باشد با رویه کوبی مجدد می توان آن را به یک چهار پایه نو و زیبا تبدیل کرد.اگر از پارچه هایی با طرح های سنتی و یا گلدوزی شده برای پوشش استفاده می کنید، می توان آنها را به نوارهای گلدوزی شده(سرمه)و یامیخ های تزئینی آراسته کنید تا میز عسلی و یا جلو مبلی شما تبدیل به یکی از لوازم لوکس وزیبای جانبی خانه گردد.

مرحله اول:تمام لایه های قدیمی شامل:پارچه(رومبلی)تشکچه،گونی،نوار ومیخ های تزئینی وسیاه بنفش را از قیدها جداکنید.درصورت نیاز قید را پرداخت کاری کنید.

 

مرحله دوم:طبق مراحل اول تا ششم،نوار را در لبه قید بالایی کنار قاب نصب کنید.گونی را 7.5سانتی متر بزرگتر از دوقید جلو مبلی ببرید. لبه های گونی رابه سمت داخل تا کنید و آن را به سطح بالای قیدها و قاب منگنه کنید طوری که تسمه را بپوشاند،دقت داشته باشید خط منگنه 3.5سانتی متر با لبه قاب فاصله داشته باشد.

 

مرحله سوم:چهار پایه را از کنار بر روی فوم قرار دهید و دور تا دور قید هارا توسط مداد خطی برروی فوم بکشید.با فاصله 1.3سانتی متر از سر تا سر خط رسم شده،آن را با قیچی ببرید.

 

مرجله چهارم:کنار های علامت زده شده فوم رابا استفاده از چسب فوم(اسپری) به گونی بچسبانید. چهارپایه را روی قسمت علامت گذاری شده قرار داده وآن محکم فشار دهید تا چسب بگیرید. چهار پایه را به وضعیت عادی بر گردانید (وضعیت اول)و فوم را فشار دهید.

 

مرحله پنجم:لایه پنبه رویه کوبی را بر روی فوم قرار دهیدو آن را سر تاسر کنارها بپیچید و لبه های اضافی آن را اندکی بالاتراز قید چوبی ببرید

 

مرحله ششم:طول وعرض چهار پایه را از یک کنار (از یک سمت)با در نظرگرفتن فوم وپنبه اندازه گیری کرده وبه اندازه به دست آمده 12/7سانتیمتر اضافه کنیدو رو مبلی را به همان اندازه ببرید.

 

مرحله هفتم:با استفاده از گچ وسط لبه پارچه،وسط لبه قید و چهار پایه راعلامت گذاری کنید

 

مرحله هشتم:پارچه (رو مبلی)را بر روی پنبه قرار دهید ووسط پارچه را به وسط جلوی قید به طور موقت منگنه بزنید(درست در بالای قید)سپس پارچه را به قید روبه رو کشیده و منگنه کنید،این کار را برای قید های دیگر نیز انجام دهید.

 

مرحله نهم:منگنه موقت اولیه رادر آورده و پارچه را به سمت پایین محکم بکشید و از طرف مرکزتا 7.5سانتی متر مانده به کنج طوری که از لبه قید 2.5سانتی متر فاصله داشته باشد منگنه کنید.این کار را در کنج دیگر نیز انجام دهید.

 

مرحله دهم:مرحله نهم را برای عقب وسپس کنار های چهار پایه تکرار کنید.

 

مرحله یازدهم:پارچه را در کنج ها محکم به سمت پایین بکشید. اضافی پارچه را طوری تنظیم کرده که در هردو طرف کنج به طورمساوی قرار بگیرند. درست در مرکز پایه قید وبالای قید یک منگنه بزنید

 

مرحله دوازدهم:پارچه را طبق شکل در کنج ها تا کرده طوری که چین به سمت داخل به شکل حروف Vانگلیسی حاصل گردد. آن را در محل مناسب منگنه کنید. این عملیات را برای کنج های دیگر تکرار کنید

 

مرحله سیزدهم:پارچه را از کناره ها محکم بکشید و منگنه کاری نهایی را 2.5سانتی متر بالاتر از کنج انجام دهید.سپس پارچه های اضافی در کناره ها را درست در بالای قاب ببرید

 

مرحله چهاردهم:با استفاده از تفنگ چسب میله ای شروع به چسباندن نوارسرمه ازمرکز به سمت کناره ها کنید. از اینکه ردیف منگنه ها توسط این نوار پوشانده میشوند اطمینان حاصل کنید. انتها های لبه نوار سرمه را1.5سانتی متر به سمت داخل تا کرده ودو سر این نوار را به هم متصل کنید. در صورتی که از میخ های تزئینی استفاده نمی کنید از مرحله  پانزدهم صرفه نظر کنید

 

مرحله پانزدهم:گل میخ(میخ تزئینی)را در مرکز نوار سرمه قرار دهید وبا استفاده از چکش مخصوص رویه کوبی(سر پلاستیکی آن)به آرامی گل میخ را بکوبید.قبل از نصب گل میخ موقعیت آن را از نظر تنظیمات افقی وعمودی کنترل کرده وپس از اطمینان با ضربه ای محکم آن را به قید بکوبید.

 

مرحله آخر:تنظیف را 5 سانتیمتر بزرگتر و بلند تر از کف چهار پایه ببرید.لبه های آن را به داخل تا کرده وبا فاصله 2.5 سانتیمتری ازلبه قید آن را منگنه کنید

 

منبع و تهیه شده توسط: www.najjarekochak.ir

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه