معرفی انواع نقوش چوب

نقوش چوب

معرفی انواع نقوش چوب

بعضی اوقات کلمه نقوش در صنعت چوب معنای دقیق تری دارد که می توان گفت:سطوح چوب با ظاهر مشخص و خاص آراسته شده است.نقوش های خاص چوب ناشی از رنگ گیری غیریکنواخت چوب درون، تشکیل حلقه نامنظم یا انحراف در جهت الياف یا سلول یا مجموعه‌ای از این عوامل باشد.عموما شناخت چوب از طریق نقوش،رنگ،بو،طعم و بررسی ظاهری چوب صورت میگیرد.چوب برخلاف مواد دیگر،ماده ای است آلی،جامد،متخلخل،ناهمگن،هرسونایکسان با خواص فیزیک و مکانیکی مانند:دفع و جذب رطوبت ،اکوستیک ،خمش، فشار،کشش و غیره است که حاصل فعالیت گیاهان چوبی است.بیشتر طراحان و معماران به دلیل دارا بودن نقوش زیبا در چوب،آن را در ساخت انواع سازه‌های عظیم چوبی و تولید مبلمان منزل استفاده می کنند.روانشناسی رنگ و نقوش چوب در بسیاری از طراحی های دکوراسیون منزل مورد توجه قرار میگیرد.در این پست نجار کوچک سعی شده انواع نقوش‌های معروف چوب را به شما همراهان همیشگی معرفی کنیم.

نقوش بروسن

بروسن‌ در ایران به نام چوب جوش شناخته می‌شوند و نقوش برجسته و بزرگ و زیبایی دارند،که روی تنه ها یا شاخه های درختان تشکیل می شود.اکثر پژوهشگران داخلی و خارجی دلیل به وجود آمدن بروسن(چوب جوش) را نامعلوم اعلام کردند اما طبق تحقیقات و آزمایش شخص بنده،چنانچه جوانه ای قبل از چوبی شدن کامل در اثر عواملی مثل یخ بندان های دیررس، آتش سوزی و غیره خشک شود و از بین برود،بروسن به وجود می‌آید و در واقع اثر آن روی چوب نقوش زیبائی ایجاد می کند که بنام بروسن یا چوب جوش خوانده می شود.

بروسن تقریباً در همه گونه ها به وجود می آید.به خاطر دارم دوستی از شهر ارومیه چوب هایی با نام نارون و سنجد برای نجارکوچک ارسال کردند و نقوش بروسن(چوب جوش)در آنها کاملا مشخص بود.نقوش بروسن(چوب جوش)جدیدا مورد توجه تولید کننده های چوب و رزین قرار گرفته است.جالب است بدانید که فقط در تعدادی از چوب ها،نقوش بروسن به اندازه کافی مشخص می باشد که در آزمایشگاه چوب شناسی زمانی که چوب بریده می شود و به صورت میکروسکوپی در شیشه لام و لامل مورد بررسی قرار میگیرد و به دلیل رشد بسیار نامنظم چوب جوش، تشخیص ساختار سلولی و ویژگی‌های چوب و همچنین شناسایی چوب در آزمایش مکانیکی چوب مشکل است.

 

نقوش چشم بلبلی

در برش مماسی برخی از چوب‌ها مثل افرا،نقوشی شبیه چشم پرنده یا چشم بلبلی مشاهده می شود که در ایران به نام چشم بلبلی معروف است.نقش چشم بلبلی شامل برجستگی‌های مخروطی از حلقه رشد می باشد که الیاف چوب در آن پیچیده شده است. اگر به سطح مماسی چوب نگاه کنیم،در هر بخش از الیاف پیچیده شده، نشان دهنده نقش چشم بلبلی کوچکی می باشد.واژه افرای چشم بلبلی(Birdseye Maple)به دلیل این نقش در برش مماسی است؛ زیرا بی نظمی در افراهای سخت بسیار مشهور می باشد که نقوش چشم بلبلی کوچک و به طور یکنواخت در سطح مماسی پخش شده است. این نقش گاهی در دیگر افراها، توس و زبان گنجشک مشاهده می شود.

 

نقش موجی

در برش شعاعی چوب های غان ،افرا و افرای شیردار موج‌های زیبائی در جهت افقی دیده می شوند که به نقش موجی معروف هستند.نقش موجی هنگامی بیشتر دیده می شود که الیاف موجی به طور شعاعی بریده شود و همچین موجی بیشتر در قطعات چوب افرا و گردو باغی دیده می شود.بیشتر اساتید که الیاف پیچیده و بزرگ را گاهی نیز نقوش موجی می نامند.

 

نقوش دو شاخه ای

نقش دو شاخه ای در محل انشعاب شاخه و ساقه با دوشاخه شدن مشاهده می شود و در محل انشعابات شاخه ها که الیاف در جهات مختلف منشعب می گردند دیده می شوند.در چوب ماهگونی نقوش دوشاخه ای مهتابی و در چوب گردو سیاه دوشاخه ای پر معروف هستند.

 

نقش رگه ای

در برش شعاعی چوبهائی که اختلاف رنگ فاحشی در چوب بهاره و تابستانه دارند نوارهای تاریک و روشن مشاهده می شود که در برش مماسی آنها دوایر سالیانه به شكل پارابلوئیدها و یا منحنی های متحدالمرکز تیره و روشن دیده می شوند که روکش رگه دار می نامند.نقش رگه ای که ناشی از رنگ گیری غیریکنواخت چوب درون است بسیار مورد توجه است. نقش معمولی چوب ممکن است خیلی مهم باشد اگر که تغییر سایه با تفاوتهای آناتومیکی بین چوب آغاز و چوب پایان همراه باشد.در بعضی چوب‌ها، تفاوت رنگ به صورت نوارهای هم مرکز وجود دارد.

 

نقوش تاولی

نقش تاولی شامل یکسری نواحی گرد نامنظم در سطح حلقه رشد می باشد که به طور پراکنده در بسیاری از گونه های چوب نظیر توس، افرا، صنوبر زرد و ماهاگونی وجود دارد. این نقوش در صنوبربه دلیل تمایز رنگ بین چوب برون و چوب درون خیلی مشخص می باشند. نقش تاولی احتمالاً شناخته شده ترین نقش بوده و به طور زیبایی در افرا نیز مشخص است.

تصاویری از محصولات چوبی منقش

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه