نکات ایمنی کار با ابزارهای برقی نجاری

عنوان مطلب:نکات ایمنی هنگام کار با ابزارهای دستی برقی نجاری

هشدار!عدم پیروری کامل و دقیق از دستورالعملهای ایمنی ذکر شده در سایت نجارکوچک،باعث برق گرفتگی،آتش سوزی یا آسیب جدی به شما علاقه‌مند عزیز خواهد شد.

تعریف:ابزار”دستی برقی”اصطلاحا شامل تمامی ابزارهایی که به وسیله کابل و سیم کار می کنند و همچنین ابزارهای شارژی که با باتری کار می کنند می باشد.

*ایمنی در محل کار:

نکته اول)در هنگام کار با ابزارهای دستی برقی کودکان و افراد متفرقه را از محل کار دور نگه دارید.عدم تمرکز و بی دقتی باعث از دست دادن کنترل و بروز حادثه می شود.

نکته دوم)محل کار باید کاملا تمیز و دارای نور کافی باشد.عدم نور کافی و نامرتب بودن کارگاه نجاری و میز کار باعث افزایش سوانح می شود.

نکته سوم)در کارگاه‌هایی که خطر آتش سوزی دارند مانند کارگاه رنگ آمیزی چوب یا مکان نگهداری مایعات قابل اشتعال،گازها،محل نگهداری ضایعات کارگاه چوب بری با ابزارهای برقی کاری نکنید چون ابزارهای برقی در هنگام کار جرقه تولید می کنند که باعث اشتعال مواد آتش‌زا می شود.برای جلوگیری از این گونه حوادث بیشتر از ابزارهای پنوماتیکی در این مکان‌ها استفاده کنید.

مطالعه:آشنایی با ابزارهای پنوماتیکی(بادی)نجاری اینجا کلید کنید

*ایمنی برق:

نکته اول)همیشه دقت کنید ولتاژ درج شده روی دستگاه با ولتاژ محل کار شما برابر باشد.ولتاژ بالاتر باعث صدمات شدید به شما و دستگاه می شود.همچنین ولتاژ پایین‌تر باعث سوختن موتور و سیم‌پیچی دستگاه می شود.اگر در مورد ولتاژ محل کار اطلاعاتی ندارید هرگز ابزار دستی برقی نجاری را به برق وصل نکنید و از افراد مجرب کمک بخواهید.

نکته دوم)دوشاخه ابزار و پریز کارگاه باید با همدیگر مطابقت داشته باشند.هرگز دوشاخه را دستکاری نکنید.هرگز از مبدل های غیر استاندارد استفاده نکنید.سالم بودن دوشاخه و مطابقت داشتن با پریز باعث کاهش خطر برق گرفتگی می شود.

نکته سوم)ابزارهای برقی را در معرض باران،آب و رطوبت قرار ندهید.نفوذ آب و رطوبت به دستگاه باعث افزایش خطر برق گرفتگی می شود.

نکته چهارم)از کابل دستگاه استفاده غیر اصولی نکنید.از کابل برای حمل دستگاه یا کشیدن دوشاخه از پریز استفاده نکنید.کابل دستگاه را از حرارت،روغن،اجسام تیز و برنده و یا قسمت های متحرک دستگاه دور نگه دارید.خرابی کابل باعث افزایش خطر برق گرفتگی می شود.

نکته پنجم)اگر کار در محیطی مرطوب اجتناب ناپذیر است از دستگاه محافظ کاهش جریان برق استفاده نمایید.کلید محافظ جان یا RCD باعث کاهش برق گرفتگی می شود.کلید RCD نوعی کلید است که با مقایسهٔ جریان سیم‌های رفت و برگشت،در صورتی که اختلافی بین جریان رفت و برگشت وجود داشته باشد مدار را قطع می‌کند.

 

*ایمنی شخص:

نکته اول)هنگام کار با ابزارهای برقی باید کاملا هوشیار،با تمرکز کامل و آگاهی کامل نسبت به دستگاه و کار باشید.در هنگام خستگی یا زمانی که تحت تاثیر مواد دارویی،الکلی یا تحت درمان هستید با ابزارهای برقی کار نکنید.

نکته دوم)لباس مناسب بپوشید.از پوشیدن لباسهای باز و مندرس و جواهرات خودداری نمایید.لباس،مو و دستکش خود را از قطعات متحرک مانند دریل دور نگه دارید.

نکته سوم)از تجهیزات ایمنی فردی استفاده نمایید.همیشه عینک‌های ایمنی استفاده کنید.تجهیزات ایمنی شامل:ماسک دهان و بینی،کفش ایمنی عایق،کلاه ایمنی،گوشی محافظ می باشد.استفاده به جا از این وسایل باعث کاهش آسیب دیدگی شخصی می شود.

نکته چهارم)تعادل خود را هنگام کار با ابزار برقی حفظ کنید.همیشه جای پای مناسب را پیدا کنید.عدم تعادل باعث از دست دادن کنترل ابزارهای برقی و بروز حادثه می شود.

نکته پنجم و مهم‌ترین نکته)از روشن شدن تصادفی دستگاه جلوگیری کنید.قبل از به برق یا به باطری وصل کردن دستگاه اطمینان حاصل کنید کلید در حالت خاموش”off”باشد.در هنگام حمل دستگاه انگشت خود را روی کلید قرار ندهید.این عمل باعث افزایش خطرات می شود.

نکته ششم)قبل ار روشن کردن دستگاه،تمامی آچارها و ابزارهای تنظیم کننده دستگاه را جدا کنید.وجود آچار بر روی قطعات دستگاه مانند فرز پولیش زن یا فرز نجاری در هنگام روشن شدن باعث صدمه زدن به شخص کاربر می شود.

 

*ایمنی و استفاده از لوازم جانبی:

نکته اول)اگر دستگاه دارای لوله و اتصالات برای جمع آوری گرد و غبار می باشد،اطمینان حاصل کنید که آنها را به درستی نصب کرده‌اید.استفاده از وسایلی که گرد و غبار را جمع آوری می کنند باعث کاهش خطرات می شود.

نکته دوم)از متعلقات تیز،تمیز و سالم استفاده کنید.لوازم جانبی سالم،تیز و تمیز باعث بهتر انجام شدن کار،کنترل راحت تر دستگاه و کمتر فشار آمدن به دستگاه می شود.

نکته سوم)لوازم جانبی ابزاربرقی مانند مته،تیغه و غیره باید مناسب دستگاه و کار مورد نظر انتخاب شوند.استفاده از لوازم جانبی نامناسب بر روی ابزار برقی باعث افزایش خطرات می شود.

نکته چهارم)به دستگاه فشار بیش از اندازه وارد نکنید.ابزار مناسب با کار خود را انتخاب کنید.انتخاب ابزارمناسب باعث می شود کار بهتر،سریعتر و ایمن تر انجام شود چرا که هر ابزاری برای رنج کاری متفاوتی طراحی شده است.

نکته پنجم)به افرادی که آشنایی با کار و ابزار ندارند و از دستورالعمل های ذکر شده در این پست نجارکوچک به دستگاه آگاهی ندارند اجازه کار با ابزارهای برقی را ندهید.ابزارهای برقی در دست فردی که آموزش ندیده است وسیله بسیار خطرناکی برای او خواهد بود.

 

*سرویس و تعمیر ابزاربرقی:

نکته اول)دستگاه اول باید توسط فرد مجرب یا آموزش دیده باز و تعمیر شود و حتما از قطعات یدکی اصل استفاده کند و تنها در این صورت می توان از ایمنی دستگاه بعد از تعمیرات مطمئن شد.

نکته دوم)از ابزارهای برقی هنگامی که کلید آنها خراب است استفاده نکنید.ابزار برقی که نتوان آن را با کلید کنترل کرد بسیار خطرناک می باشد و حتما باید تعمیر شود.

نکته سوم)قبل از هرگونه سرویس،تنظیم و تعمیر حتما دوشاخه دستگاه را از پریز یا باتری جدا کنید.این اقدامات ایمنی پیشگیرانه باعث کاهش خطراتی می شود که به صورت تصادفی اتفاق می افتد.

نکته چهارم)نگهداری و رسیدگی به ابزار برقی و همچنین قطعات متحرک دستگاه را همیشه از نظر بالانس بودن،درست نصب شدن و شکستی نداشتن بررسی کنید.چرا که این قطعات در نحوه کارکرد دستگاه اثر زیادی دارند.بسیاری از حوادث در اثر عدم حفظ و نگهداری مناسب دستگاه اتفاق می افتد.

 

منبع:تهیه شده توسط وبسایت تخصصی نجارکوچک

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه