معرفی هنر گره چینی کشور ژاپن

 

هنر گره چینی در ساخت و ترسیم نقوش(گره کشی)یکی از جلوه های بصری در تمامی کشور ها مطرح شده و این هنر مانند هنرهای دیگر با فرهنگ هر کشور تغییر پیدا کرده است به طور مثال همان طور که مشاهده می کنید هنر گره چینی در ایران بیشتر در مکان های مذهبی دیده می شود شامل انواع گره های هشت،ده،دوازده،پیلی و…؛هنگامی که یک توریست آن را مشاهده می کند،تحلیل آن درباره این مشاهدات هنر نقوش اسلامی با چوب خواهد بود،در صورتی که باید نقوش ایرانی بیان و مطرح کنند.

در این پست نجارکوچک تصاویری از گره چینی کشور ژاپن که در این کشور به نام گره سازی کومیکو(Kumiko)معروف است و ساخت این گره ها براساس نقوش کشور ژاپن بوده(Japanese pattern)و روش ترسیم و همچنین ساخت با نقوش ایرانی زیاد تفاوت نداشته مگر در تکنیک و ابزار خاص خود کشور ژاپن باشد.

ژاپنی ها از این هنر استفاده می کنند در مکان هایی مثل:فروشگاه های لباس،رستوران،دفتر اداری،اتاق پذیرایی وسایل دکوری در قالب پارتیشن،درب کمد لباس،درب ورودی و جدا کننده اتاق ها و… .

توجه*اگر علاقه مند هستید در ترسیم نقوش و ساخت گره چینی حرفه ای شوید اینجا کلید کنید

معرفی انواع گره چینی کشور ژاپن

1:تصویر زیر نام گره:آسانوهه(Asanoha):از زمان قدیم از نقوش آسانوهه در مراسم آیین های مقدس و همچنین از نقوش آسانوه برای لباسان نوزادان جهت محافظت از شرارت های شیطان استفاده میشده است.این نقوش به معنی قدرت و زیبایی در ژاپن یاد می شود.

 

2:تصویر زیر نام گره:گوما(Goma):از زمان باستان گوما یک دارو بوده و برای طول عمر جوانان استفاده میشده است.در رستوران های ژاپن از این گره جهت سلامتی و طول عمر مشتریان خود استفاده می کنند.

3:تصویر زیر نام گره:ساکورا(Sakura):درخت گیلاس محبوب‌ترین گیاه گلدار(شکوفه)در ژاپن است.از زمان باستان مردم معتقد بودند که خدای من در درخت گیلاس جای می‌گیرد و پیش‌بینی می‌کند که آیا برداشت محصول برنج در یک سال خوب یا بد است.میزان شکوفه دهی چگونه است؟ آرزوی مردم برای برداشت خوب برنج و کامیابی در نقوش ساکورا قرار دارد.

 

4:تصویر زیر نام گره:شوکو(Shokko):نقوش شوکو برگرفته از الگویی است که در پارچه های ابریشمی گل برجسته(زربفت)که در چین یافت می شود و در چین “8” خوش شانس ترین شماره است و امپراطوران از آن برای زندگی کردن استفاده می کردنند.شوکو مانند گره چهارقل از نقوش گره چینی ایرانی است.

 

5:تصویر زیر نام گره:سایاگاتا(Saya-gata):سایاگاتا الگویی برگرفته از پارچه ابریشم است که این پارچه از چین به ژاپن در دوران سلسله مینگ وارد شده است.این نقوش به معنی ماندگاری بوده و مردم ژاپن برای رفاه و طول عمر خانواده خود استفاده می کنند.

6:تصویر زیر نام گره:ایزوتسو وری بشی(Izutsu-wari-bishi):این گره حصار مربع اطراف یک زمین و یک چاه را نشان داده و علاوه بر آن سکه(پول) نامیده می شود.و این نقوش بیانگر محافظت از زندگی روز مره مردم ژاپن است و همچنین آرزو های مردم ژاپن برای ثروتمند شدن و کسب‌وکار پر رونق در این نقوش گنجانده شده‌است.

 

7:تصویر زیر نام گره:سنجیو بشی(Sanjyu-bishi):همان طور که در تصویر مشاهده می کنید این گره از لوزی الگو گرفته شده و در مراسم ازدواج در هتل ها استفاده می شود و بیان گر آرزو خانواده داماد و عروس برای طولانی شدن نسل و فرزندان آنها می باشد.اگر از این گره به طور گسترده استفاده شود بسیار زیبا خواهد شد.

8:نام گره:ساییکهیا(Seikaiha):این گره نشان دهنده انواج بی انتهای دریا است و بیانگر آرزوی زندگی شاد برای مردم ژاپن است.این یک گره خوش شانسی است و بسیار مورد توجه ژاپنی ها می باشد.

9:نام گره:شیپو(Shippo):شیپو یا هفت گنجینه!یک اصطلاح کتاب مقدس بودایی یعنی طلا،نقره،سنگ لاجورد،عقیق،مروارید و…  که در یک دستبند،یک حلقه را تشکیل می دهند و برای مدت طولانی در کنار یکدیگر هستند(حتما داخل فیلم های شائولین تسبیح در دست دارند را مشاهده کردید،منظور آن است)

 

10:نام گره:کاکااسا(Kakuasa):برگ گیاه شاهدانه برای ژاپنی ها نقوش سنتی است و برای آنها خوش شانسی می آورد.برای آنها نشانگر محافظت در برابر شرارت شیطان است.

 

11:نام گره:قسانه رندو(Kasane-rindo):مردم ژاپن می گویند زبان گل به این صورت است: من شما را در غم،صداقت،عدالت و تحمل دوست دارم. برای احترام گداشتند به شهروندان کشور خوداستفاده می کنند.

 

12:نام گره:کاگومه(Kagome):یک ستاره شش پر است.زمان قدیم در سبد بافی به عنوان بخیه آن استفاده می کردند.

13:نام گره:تسومییشی کیکو(Tsumiishi-kikko):شش ضلعی برگفته شده از لاک پشت و مردم ژاپن می سازند و بیانگر آن است که برای هم آرزو می کنند مانند لاک پشت هزاران سال زندگی کنند

 

فیلم زیر مراحل ساخت گره های ژاپنی

 

منبع:سایت تخصصی نجآرکوچک

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه