آشنایی با انواع لولا و کاربرد آنها | سری اول

انواع لولاانواع لولا و کاربرد آنها

در مرحله ساخت وسایل چوبی به ویژه برای متصل کردن قسمت‌های متحرک مانند:درب به بدنه،پنجره به چارچوب و… لولا استفاده میکنیم. لولا از دو قطعه تشکیل شده و یک برگه به بدنه و یکی دیگر به درب نصب میشود و با استفاده از یک پین این دو قطعه حرکت می کنند.هر یک از لولاها مناسب یک سازه‌چوبی خاصی هستند و باید در انتخاب لولا به وزن درب،نوع درب،طرح سازه چوبی و … توجه کرد.

توضیح کلی در مورد کاربرد لولا
برای باز و بسته کردن درب ساختمان نیاز به نصب لولا خواهیم داشت به همین علت شناخت انواع لولا مورد نیاز ما خواهد بود. در خرید لولا جنس درب (آهنی، فلزی، چوبی، ضد سرقت و غیره) از اهمیت بالایی برخوردار است. این یراق پرکاربرد مدل های مختلفی از جمله لولا قابلمه ای را شامل شده که بر اساس سایز به 3، 3.5 و 4 اینچ تقسیم می شوند. در این گروه شاهد مدل های دیگری از لولا مانند لولا پاشنه (برای کمدهای شیشه ای مناسب هستند) و لولا تخت (معمولا برای لوازمی مانند انواع باکس به کار برده می شوند) هستیم. رنگ انواع لولا درب شامل نقره ای ، زیتونی، طلایی بوده که متناسب با رنگ درب انتخاب می کنند.

آشنایی با قسمت های مختلف یک لولا
لولا از اجزا مختلف با ویژگی و کاربرد مشخص در کنار هم یک لولا را تشکیل می‌دهند.یک لولا ساده در نگاه کلی دو برگ و یک پین دارد.در یک لنگه از برگ‌ها سوراخی با حالت خزینه وجود دارد تا پیچ هنگام بسته شدن با سطح برگه کاملا مماس شود.پنجه لولا به گونه‌ای طراحی شده تا هنگام نصب پین،لنگی یا لقی لولا و همچنین چاک لولا باعث شود که بعد از نصب صحیح،لولا در بین درب و کلاف جعبه روان و بدون اصحکاک حرکت کند.پس اگر لولا‌ ای را در دست گرفتید که لنگی داشت،این لولا خراب نمی باشد.بلکه باعث حرکت روان درب خواهد شد.در انتخاب لولا برای پروژه به طول و عرض و ضخامت لولا دقت کنید چون در بحث مکانیک درب و کیفیت پروزه تاثیر زیادی دارد.به دو نکته باید در نصب تمامی لولا ها باید توجه کرد ابتدا با کولیس ضخامت و طول لولا را به ویژه جعبه جواهرات یا جعبه های کوچک تر از 50 سانتی متر اندازه گیری کرده و به اندازه ضخامت و طول لولا در درب با مغار خالی کرده و فاصله مرکزی لولا که در تصویر مشخص کردم در بیرون قرار بگیرد.

 

تصویر زیر نصب لولا در بیرون*شکل کلمه A لولا به درستی نصب شده است

نصب لولا ساده

 

لولا معمولی یا لولا ساده:بیشترین لولا مورد استفاده در صنعت چوب و مبلمان و همچنین در بین مردم رواج پیدا کرده،لولا معمولی یا به قول خارجی ها لولا پیوند زن است.این لولا در مدل های جدا شدنی،جدا نشدنی و لولا پین دار دکمه دار در بازار ایران عرضه می شود.در نوع لولا پین دار دکمه دار،بعد از برداشتن دکمه پین آن مشخص شده و با ضربه زدن به پین،برگه ها از هم جدا شده و هنگام جدا کردن از درب کافیست پین را خارج کنیم.برای نصب درب های سنگین پیشنهاد می کنم از نوع بلبرینگ دار را نصب کنید.اما در نوع لولا جدانشدنی پین در وسط لولا به نوعی پرس شده و برای باز کردن لولا از درب نیاز است پیچ ها باز شوند و در نوع جدا شدنی که به اصلاح بنده کام و زبانه بهش میگم به این صورت است که در یک برگه لولا پین ثابت است و در برگه دیگر سوراخی وجود دارد که هنگام نصب کافیست،برگه پین دار وارد برگ سوراخ دار شود.

انواع لولا

 

لولا متری:جالب است بدانید این لولا به صورت متری تولید میشود و خود بنده به طول 10 متر هم مشاهده کردم.بعد از تهیه این لولا،شما به هر اندازه ای که نیاز دارید می توانید آن را با اره کمان برش دهید و استفاده کنید.این لولا در سراسر درب نصب می شود و جالب است بدانید فاصله ای که بین درب و بدنه ایجاد می کند به اندازه ضخامت یک کارت ویزیت است.لولا متری

 

لولا لب به لب:این لولا بیشتر بری جعبه های خیلی کوچک و ظریف به کاربرده می شود و به شکل های مختلف مانندا دایره،پراونه ای،مربع و … در بازار عرضه می شود.

لولا لب به لب

لولا قابلمه:برای نصب درب هایی که دوراه شدن از لولا قابلمه استفاده می کنیم.اگر به لولا توجه کنید یک خمیدگی در برگه این لولا قرار دارد.این خمیدگی برای این طراحی شده است که از ورود گرد و غبار و نور به داخل اتاق یا کمد جلوگیری کند.

لولا قابلمه

لولا باد بزنی(لولا دوطرفه):این لولا دارای دو محور و دور مرکز گردش است و درب را از دو سمت می توان باز و بسته کرد.لنگ درب‌ها پس از باز یا بسته شدن در یک ردیف قرار می گیرند و یک دیوار محافظ چوبی تشکیل می دهند.کاربرد:برای درب های اشپزخانه و درب هایی که نیاز دارد از دو طرف باز بسته شود مثل درب بیمارستان ها

لولا بادبزنی

لولا تزیینی یا لولا فانتزی:یکی از برگ‌های این لولا کوتاه است و بر روی چارچوب متصل شده و برگه دوم بزرگ بوده و بیشتر با اشکال مختلف و تزیینی ساخته می شود و بر روی درب نصب می شود.در قدیم بیشتر بر روی درب های تمام چوب ماسیو از این لولا استفاده می کردند.

لولا فانتزی

 

لولا پاشنه‌ای:این لولا در کنار نصب نمی شود بلکه در پایین و بالا درب و کف و سقف کابینت نصب می شود و بعد از نصب اصلا مشخص نخواهد شد و به عنوان لولا مخفی از آن استفاده می کنند.

لولا پاشنه ای

لولا برای درب شیشه ای هم جزو خانواده لولا پاشنه ای هستند که بیشتر برای درب شیشه ای مثل درب میز تلوزیون یا بوفه و… مورد استفاده قرار میگرد

لولا درب شیشه ای

 

لولا مخفی:برای نصب این لولا ابتدا سوراخی به اندازه برگه با مته ایجاد می کنند و این لولا در سوراخ قرار میگرد و بعد بسته شدن درب لولا اصلا مشخص نمی شود.نکته ای که در نصب این لولا وجود دارد این است که اگر مرکز سوراخ هر دو برگ باهم برخورد نکنند،لولا عمل نکرده و بسته نخواهد شد.بیشتر لولا های مخفی مثل قیچی عمل کرده و روان باز و بسته خواهند شد.

لولا مخفی

لولا درب کابینت و کمد از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در دکوراسیون داخلی و کابینت سازی هستند. این یراق مشابه مفصل عمل کرده و بدنه ی کالا (کابینت یا کمد) را به درب متصل می کند. این گروه دارای دو زیر مجموعه شامل لولا درب ساختمان و لولا کابینت و کمد است. لولا درب تخت، لولا درب قابلمه و لولا پاشنه زیر مجموعه های لولای درب ساختمان هستند. لولا درب کابینت و کمد نیز شامل لولا گازور شیشه، ساده، زاویه دار، آرام بند، مگنتی، خلاص و بدون فنر است. هریک از مدل های اشاره شده دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند.

لولا آرام بند 

لولا آرام بند در بازار با اسم های لولا گازر/لولا گازور ارام بند یا لولا پمپی هم نیز شناخته میشود. لولا آرام بند به لولاهایی اختصاص پیدا میکنه که در ساختارشون از پمپ استفاده شده، این لولاها برای گرفتن ضرب درب در هنگام بسته شدن طراحی شده به این صورت که فشار موجود از بسته شدن درب میگیرد و از صدای درب هنگام بسته شدن جلوگیری میکند.

تلگرام نجار کوچک

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه