بتونه همرنگی چوب (ابزار و مواد)

بتونه همرنگی چوب

بتونه یک ماده خمیری شکل است که برای پر کردن قسمت ترک خوردگی،عیب شانه عسلی شدن،پوشاندن سوراخ،حفره،شکاف،زدگی و ایجاد یک سطح یکنواخت و بی عیب بر روی محصولات چوبی اعمال می شود.در بعضی اوقات میخ و پیچ ها در محل اتصال خزینه خورده و یک حفره ایجاد می شود و می توان از بتونه برای هموار کردن سطح چوب استفاده کرد.بتونه کاری بعد از آخرین مرحله پرداخت و قبل از اعمال سیلر و رنگ کاری چوب انجام می شود.

با توجه به طیف وسیع گونه‌های مختلف چوب سوزنی برگ و پهن برگ در رنگ و نقوش های مختلف و حتی این طیف به هزاران رنگ نیز تعریف شده است.اگر بعد از پرداخت محصول چوبی بخواهیم رنگ اصلی را اعمال کنیم و فرض بگیریم این محصول از چوب راش یا بلوط و… ساخته شده است،ولی معایبی بر سطح آن دیده می شود،باید به گونه ای آن خلل و فرج را با بتونه پر کنیم که مشتری متوجه این موضوع نشود.در این هنگام با استفاده از ترکیب گل های معدنی رنگی با سریش،مل و آب می توانیم بتونه ای به رنگ چوب بلوط یا چوب راش و … تهیه کنیم.دقت داشته باشید این بتونه برای پر کردن خلل و فرج محصولاتی استفاده می شود که بر روی آنها می خواهیم رنگ های شفاف و یا آستری همرنگی اعمال کنیم و به منظور همرنگ رنگ کردن بتونه با چوب استفاده می شود.

خانواده بتونه سریشی:بتونه که با مل و پودر سریش ساخته می شود به نام بتونه سریشی معروف است و بتونه همرنگی زیر گروه این بتونه می باشد.بعضی اوقات اساتید قزوینی پودر چوب به فرض مثال بلوط را با مل و سریش مخلوط می کنند و همان بتونه ساخته شده را به چوب بلوط اعمال می کنند.

معرفی ابزار و مواد مورد نیاز برای ساخت بتونه همرنگی

مل:ماده اصلی خمیر بتونه همرنگی،مل می باشد که به آن گل بتونه هم می گویند.مل همان کربنات کلسیم است و رنگ سفید دارد.

بتونه چوب - مل

 

پودر سریش:سریش نام یک سرده از گیاهان گلدار است. ریشهٔ این گیاه ضخیم و لعاب‌دار است.پودری به رنگ سبز کمرنگ است که هنگام ترکیب با آب یک ماده چسب را تشکیل داده و به بتونه استحکام چسبندی می دهد.دقت کنید استفاده بیش از حد سریش در مل،بتونه را سفت می کند و مراحل سنباده کاری بتونه خشک را با مشکل همراه می کند.معمولا برای 100 گرم مل،10گرم سریش اضافه می شود.

بتونه همرنگی چوب - سریش

 

گل اخرا:پودری به رنگ قرمز و اخرا همان اکسید آهن است که در آب و کلیه روغن ها حل می شود.برای تغییر رنگ بتونه به رنگ قرمز برای چوب های عناب،اکالیپتوس،آزاد و… به مل و سریش اضافه می شود.

بتونه همرنگی چوب -گل اخرا

 

گل ماشی:پودری به زنگ زرد متمایل به نارنجی و در ساخته بتونه همرنگی چوب استفاده می شود.گل ماشی به عنواده ماده رنگ در رنگ کاری نیز کاربرد دارد.

بتونه چوب گل ماشی

 

دوده:دوده به رنگ سیاه و در ساخت بتونه همرنگی چوب مورد استفاده قرار می گیرد.قدیم نجاران قزوینی از دوده بخاری و پودر مغز مداد به دلیل رنگ مشکی زیبا از آن استفاده می کردند.بهترین دوده،دوده سوئدی می باشد که بدون چربی است.

روش ساخت بتونه چوب

 

گل امرا:پودری به رنگ قهوه ای می باشد.پودر امرا یکی از پر مصرف ترین مواد برای ساخت بتونه همرنگی چوب می باشد.

ساخت بتونه چوب

 

ابزار بتونه کاری
لیسه:یه قطعه فلزی قابل خمش است که دز و ترگ را به راحتی بتونه را اعمال کند و به شکل مستطیل است.
کاردک:به شکل مثلث است و دسته چوبی آن در راس مثل توسط قطعه فلزی حلقوی وصل شده است.

ابزار ساخت بتونه چوب

 

تخته بتونه:برای مخلوط کردن و جهت ساخت بتونه از سطح تخته ام دی اف یا تخته خرده چوب استفاده می کنیم که سطحی صاف و صیقلی دارند.

 

 

در این مقاله نجارکوچک ابزار و مواد مورد نیاز ساخت بتونه را معرفی کرده و در پست بعدی نحوه ترکیب و ساخت بتونه برای انواع چوب را به طور جداگانه آموزش خواهد داد.با ما همراه باشید و نجارکوچک را به دوستان و همکاران خود معرفی کنید.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه