تئوری نحوه رنگ کاری ام دی اف و نئوپان خام

رنگ کاری ام دی اف

خیلی وقته سوالاتی در مورد رنگ کاری ام دی اف و نئوپان خام توسط همراهان نجار کوچک دریافت میکنم! گاهی اوقات به این فکر میکنیم که رنگ کابینت، میز تلوزیون، کمد یا وسایل چوبی منزل که با ام دی اف و تخته خرده چوب(نئوپان) خام ساخته شده است یا در حال تولید محصول خاصی هستیم و بر اساس سفارش مشتری باید رنگ آمیزی کنیم.مرحله به مرحله تمام جزئیات را به دقت بخوانید و در عمل اجرا کنید.

●مرحله اول: از رنگ فروشی بتونه فوری سفید مخصوص چوب با کد 1019 و تینر فوری 10000تهیه کنید.

●نکته :دقت بفرمایید به جای بتونه فوری سفید مخصوص چوب کد 1019 می توانید تمام مراحل را با رنگ آستری سفید فوری انجام دهید و بعد رنگ نهایی را اعمال کنید.

●بتونه فوری سفید مخصوص چوب کد 1019 چیست؟بتونه فوری چوب مانند سیلر برای پوشش سطوح ام دی اف خام و نئوپان های خام مورد استفاده قرار میگیرد.که سطح تخته را بطور کامل می‌پوشاند و هیچ حفره،شیار،ترک و… در سطح ام دی اف خام، نئوپان خام و حتی چوب باقی نمیگذارد.

■بتونه فوری در  5 دقیقه در دمای 25 درجه سانتیگراد به صورت سطحی خشک شده و تا خشک شدن نهایی حدود 15 دقیقه طول میکشد.

■هر یک لیتر بتونه فوری 14 متر مربع با ضخامت 50 میکرون را پوشش میدهد.

■بتونه فوری و آستری فوری قابلیت سنباده خوری دارد.

■حلال بتونه فوری و آستری فوری تینرهای فوری مرغوب می باشد.

■بتونه فوری و آستری فوری به وسیله پیستوله رنگ پنوماتیکی اعمال می شود.

●مرحله دوم: یک عدد بتونه همه کاره پایه آب تهیه کنید.برای شروع نر و سطح صفحات نئوپان خام یا ام دی اف خام را اگر جای پیچ، میخ، درز و … دیده میشود را با کارتک و لیسه بتونه کنید و بعد از گذشت تقریبا 15 دقیقه بتونه اعمال شده، خشک میشود و در نهایت با  سنباده‌های شماره‌ی 220 , 600, 800 و 1000 به ترتیب سطح صفحات را سنباده کاری کنید.

بتونه ام دی اف

●نکته:قسمت‌هایی که بتونه همه‌کاره را اعمال کردید،باید بیشتر سنباده بزنید تا اضافات بتونه پاک شود و مابقی قسمت‌ها را بخاطر از بین رفتن پرز ام دی اف که اصولا با چشم غیر مسلح قابل دید نیست با دقت و حوصله فراوان سنباده بزنید؛ در غیر این صورت در پایان رنگ کاری کیفیت مطلوبی حاصل نخواهد شد.

●مرحله سوم:پس از اتمام سنباده کاری گرد و خاک را از سطح نئوپان یا ام دی اف به وسیله باد پاک کنید.

●مرحله چهارم:مقداری از بتونه فوری سفید را با تینر فوری 10000 رقیق کنید و با استفاده از پیستوله بر روی سطح صفحات خام اسپری کنید.

■نکته:در یک نوبت هرگز بتونه فوری مشخص نمی‌شود.ابتدا یک دست اسپری کنید؛ حدودا سه دقیقه صبر کنید و دست دوم را اعمال کنید.

■نکته:بتونه فوری سفید را باید با فشار باد نسبتا زیاد و خروجی رنگ کم توسط پیستوله اسپری شود.استادکاران رنگکار چوب به این روش اصطلاحا “پودری پاشی” میگویند.اگر زمان و دقت زیادی برای تنظیم این مبحث بگذارید، کیفیت و عمر مفید قطعه کار بالا تر خواهد رفت.

■نکته مهم☆:بتونه فوری سفید را بیش از 5 یا 6 دقیقه نمی‌توان داخل مخزن رنگ پیستوله رها کرد.چون بشدت ته نشین خواهد شد.گاهی اوقات مجبور خواهید شد کل پیستوله را باز کنید و ساعت‌ها وقت و کلی تینر جهت تمیز کردن پیستوله مصرف کنید.

■چگونه زمان بخریم؟اگر در حین رنگ کاری نیاز دارید بیش از 5 یا 6 دقیقه توقف داشته باشید،ابتدا مخزن پیستوله را از بتونه فوری خالی کنید و بعد پیستوله را مانند تصویر زیر از بغل بر روی زمین قرار دهید.

پیستوله رنگ کاری چوب

■نکته:در حین پاشیدن هر وقت بتونه فوری داخل مخزن پیستوله به اتمام رسید و نیاز دارید مجدد بتونه فوری داخل پیستوله بریزید حتما باید بتونه را داخل قوطی خوب بهم بزنید.چون این محصول بسرعت و بشدت ته نشین شده و تمام اثر مطلوب بتونه فوری در همان گِلی است که ته نشین شده.دقت بفرمایید تا زمانی که قسمت تَه نشین شده کاملا توسط هم زدن و تینر فوری حل نشود به هیچ وجه نباید بتونه فوری را داخل مخزن پیستوله وارد کرد.

●مرحله پنجم:پس از اتمام نوبت اول و گذشت زمان 10 تا 15 دقیقه بتونه اجرا شده خشک میشود.با دقت سطح کار را بررسی کنید و قسمت‌هایی که قبلا بتونه همه کاره اعمال کردید و اگر مجدد نیاز دارد حتما بتونه همه‌کاره را اعمال کنید.

■علت بتونه کاری(بتونه همه کاره) مجدد این است که چون بتونه همه کاره یا بتونه همرنگی چوب با ترکیب آب ساخته شده و پس از خشک شدن حجم آن کم شده و به سمت داخل فروکش میکند(در اصطلاح اساتید رنگکار چوب می‌گویند:” تو میکشه”)به همین دلیل باید دومرتبه بتونه کاری با کارتک و لیسه انجام شود.

●پس از خشک شدن بتونه همه‌کاره با همان سنباده که اولین مرحله استفاده کردید(به اصطلاح اساتید رنگکار می گویند:سنباده از کار درآمده)کل کار را سنباده بزنید.دقت کنید آن قسمت‌هایی که بتونه همه‌کاره دارد را یک مقدار بیشتر سنباده کنید.

■ به دلیل اینکه ماهیت بتونه فوری زِبر بوده،مابقی قسمت‌هارا با دقت و حوصله فراوان سنباده کنید.اگر سنباده کاری کل سطوح با دقت انجام نشود، برجستگی بتونه فوری که شباهت به نوعی پُرز دارد، نمیگذارد دست‌های بعدی به خوبی بر روی سطح کار اعمال شود. پس حتما حتما به خوبی کل کار را سنباده کنید تا کاملا سطح کار نرم و صیقلی شود.

رنگ آمیزی ام دی اف

●مرحله ششم:پس از اتمام سنباده کاری به وسیله باد گرد و خاک روی کار را پاک کنید و مجددا” یه دست بتونه فوری بپاشید.در نظر داشته باشید اگر از قبل بتونه فوری رقیق شده دارید باید خوب هم بزنید تا مواد ته نشین شده بتونه کاملا در قوطی حل شود.رسوبات ته نشین شده بتونه فوری خیلی سفت و محکم بوده و باید برای از یک چوب ضخیم یا همزن فلزی رنگ استفاده کنید و گاهی اوقات معادل 15 تا 20 دقیقه طول میکشد تا بتونه فوری حل شود.پس حتما باید انجام بدهید.

●بعد از این مرحله مجدد سطح کار را بررسی کنید اگر نیاز به بتونه همه‌کاره دارد مجدد بتونه همه‌کاره را اعمال کنید و سطح کار کامل سنباده بزنید و مجدد بتونه فوری را با پیستوله اسپری کنید.اگر نیاز ندارد، فقط تمام سطح کار را سنباده بزنید تا نرم و صیقلی شود.

●مرحله آخر:میتوانید از انواع رنگ‌های مختلف برای رنگ سفید نهایی نئوپان یا ام دی اف خام استفاده کنید؛ ولی از آنجایی که میخواهیم یه کار سفارشی و بدون عیب و با کیفیت خیلی بالا داشته باشید به رنگ فروشی‌های اتومبیلی مراجعه کنید و از فروشنده بخواهید به مقدار نیازتان رنگ سفید 21 را با هاردنر ترکیب و رقیق کند. در نهایت با پیستوله بر روی سطح کار اسپری کنید.

●تمام فروشندگان رنگ اتومبیلی رنگ را خودشان برای شما ترکیب و آماده می کنند اما  اگر تمایل دارید خودتان انجام دهید مراحل ترکیب به این صورت است که 100 قسمت رنگ ، 50 قسمت هاردنر251 (خشک کن) ، 10 تا 30 قسمت تینر 2181 که غلظت آن بین 15 تا 17 ثانیه در دستگاه غلظت سنج (دین کاپ 4) در دمای 23 درجه‌ی سانتی گراد باشد را با هم ترکیب نمایید . سپس ترکیب حاصل شده را 2 تا 3 مرتبه با فاصله‌ی زمانی 10 تا 15 دقیقه ( که در هر ضخامت فیلم خشک شده آن بین 20 تا 30 میکرون باشد ) اسپری کنید.

●نکته مهم:این آموزش برای رنگ سفید است.رنگ نهایی بیانگر انتخاب طیف رنگی بتونه فوری و آستری فوری می‌باشد.

●برای انجام این کار فرد مورد نظر باید توانایی رنگ کاری چوب با پیستوله را داشته باشد.

•این متن کاملا تئوری بوده(نظریه یا تئوری در واقع نوعی تفکر اندیشمندانه است که قابل بسط و توضیح دادن باشد. تئوری مجموعه پیشنهادهایی را در مورد متغیرها ارائه می‌کند و تصویر منظم و مدونی از پدیده‌ها و همبستگی آن‌ها به نمایش می‌گذارد.)

■از اساتید درخواست داریم تجربیات خود را در همین موضوع در قسمت دیدگاه‌ها درج کنند.

فیلم آموزش رنگ کاری چوب با تدریس استاد فرجی اینجا کلیک کنید

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه