بررسی ویژگی های اتصال الیت برای مبلمان صفحه ای

بررسی ویژگی های اتصال الیت برای مبلمان صفحه ای

مصنوعات چوبی و مبلمان صفحه ای تولید و عرضه شده، باید دارای کیفیت محصول و مونتاژ نهایی(دو فاکتور مهم جهت بازاریابی) بدون عیب باشد. کیفیت محصول بر اساس نوع مواد اولیه و متریال بکار رفته و همچنین نوع فرآیند تولید تعیین می شود.محصول تولید شده ای که به دست مصرف کننده می رسد باید دارای دوام و عمر طولانی باشد که همین امر خود تضمین کننده کیفیت محصول در دراز مدت است.

فرآیند تولید محصولات صفحه ای همیشه دچار مشکلات مونتاژ بوده است، به این صورت که محصول باید بصورت مونتاژ نهایی آماده و تحویل گردد که اگر حجم سفارشات بالا باشد، دچار مشکلاتی مانند فضا کافی و حمل و نقل مناسب می گردد و برای حل این مشکل ها باید هزینه و زمان زیادی صرف شود. حمل و نقل محصولاتی مانند کتابخانه،میز مطالعه، میز مدیریت و کابینت آشپزخانه با شرایط دشواری صورت می گرفت و همیشه محصولات دچار صدمه می شد که با کیفیت پایین تر و نارضایتی مشتری همراه بود.

مونتاژ کابینت با پیچ الیت

در روش مونتاژ سنتی مشکلات دیگری از جمله استفاده زیاد از پیچ و از بین بردن نمای بیرونی محصولات را دارد که به زیبایی آن صدمه میزند، همچنین راه کارهای پوشش پیچ نیز دارای عیوب زیادی از جمله برجستگی پوشش ها و عدم همخوانی رنگ می باشد. همچنین اگر محصول از نظر پایداری دچار مشکل شود دیگر پیچ پاسخگو نیست و باید از پیچ های متعدد در محصول استفاده شود و همانطور که گفته شد باعث از بین رفتن ظاهر محصول می شود.

نکته دیگر در رابطه با مونتاژ سنتی در مواقعی است که مشتری قصد جابجایی محصول را دارد که بخاطر پیچ های زیاد عملا کار را غیرممکن می کند.پیچ الیت یکی از بهترین جایگزین ها برای روش مونتاژ سنتی می باشد که تمام عیوب ذکرشده را پوشش می دهد.

پیچ الیت کابینت

در این روش با استفاده از دستگاه الیت در واحد های تولیدی انجام می شود و پیچ گردان و پیچ اتصال دهنده الیت جایگزین پیچ و سوراخ روش سنتی می شود که همه این فرآیند در قسمت داخلی محصول صورت می گیرد و قسمت بیرونی درگیر نمی شود.از دیگر ویژگی های مونتاژ الیت می توان به امکان باز و بسته کردن،مونتاژ و مونتاژ محصول به تعداد دفعات بی نهایت بدون آسیب پذیری اشاره کرد.این روش به قدری آسان است که تمامی افراد در منزل و محیط کار می توانند از آن استفاده کنند.
همچنین حمل و نقل محصول نهایی به راحتی و بدون درد سر انجام می گیرد،زیرا با مونتاژ به روش الیت دیگر نیاز به مونتاژ در واحد تولیدی نیست، محصولات بصورت بسته بندی و با کمترین فضای اشغالی به محل مورد نظر منتقل می شوند و در محل و در کوتاه ترین زمان مونتاژ می گردند.کلیه محصولات از جمله کابینت آشپزخانه، کمد، میزهای اداری و کنفرانس، کتابخانه، تخت خواب،میز مطالعه و کامپیوتر و … با این روش مونتاژ می شوند.

سوراخ کردن پیچ الیت

پیچ الیت چیست؟
در گذشته برای اتصال قطعات مختلف چوبی از پیچ فلزی و همچنین از انواع میخ چوبی استفاده می شد.باتوجه به ورود صفحات چوبی فشرده مانند ام دی اف و تخته خرده چوب به صنعت چوب و مبلمان صفحه ای و موارد استفاده زیاد آن ها استفاده از پیچ های فلزی ، پرچ ها و پیچ های خودکار افزایش یافت. با گذشت زمان تولید کنندگان به این نتیجه رسیدند که می‌توان از یک اتصال قوی و سریع برای متصل کردن دو ورق استفاده کرد تا محدودیت‌های پیش روی واحد های تولیدی و مصرف کننده نهایی کم‌تر شود.

پیچ های mini fix که امروزه بیشتر با نام پیچ های الیت یا اتصال الیت در بازار ایران مشهور هستند در سال 1980 در کمپانی HAFELE طراحی شد. این اتصال یکی ار پیچ های محبوب در جدول صنعت تولید مبلمان قرار گرفت و از نظر بسیاری از متخصصین مبلمان و استاد کاران، مقاومت ان قابل بحث است. پیچ الیت ار رسته های اتصالات جدا شدنی رشته صنایع چوب به حساب می آید و از نظر مونتاژ، پیچ الیت قابلیت نگهداری و اتصال دو قطعه را به صورت دائمی و یا موقت را دارا می باشد. بعنوان مثال یکی از موارد کاربرد اتصال الیت استفاده آن در مبلمان اداری می باشد. دلیل استفاده از پیچ الیت در مبلمان اداری قابلیت باز شدن این پیچ است به عبارتی شما می‌توانید تمامی قطعات کتابخانه را از یکدیگر جدا کنید و پس از انتقال به محل جدید اداره دوباره به‌ آسانی به هم متصل کنید.

اتصال الیت چیست؟

اجرای تشکیل دهنده اتصال الیت

1)پیچ گردان
پیچ گردان، استوانه‌ای فلزی است که در قسمت پایین این استوانه شیاری تو خالی وجود دارد که سر ییچ اتصال دهنده در داخل آن قرار می‌گیرد، قطر پیچ گردان ۱۵ میلی‌متر هست. زمانی که پیچ گردان را با استفاده از پیچ گوشتی یا چهارسو بچرخانید قسمت بالای ییچ اتصال دهنده به آن درگیر می‌شود و دو صفحه ‌ام دی اف به یکدیگر متصل خواهند شد مرکز پیچ گردان بر روی صفحه افقی‌ام دی اف یا تخته خرده چوب در فاصله ۲۴ یا ۳۴ میلی متر از لبه کار قرار می‌گیرد. با مته ۱۵ میلی‌متری سه نیش یا معمولی می‌توانید فضای مورد نیاز برای قرار دادن پیچ گردان را سوراخ نمایید عمق مورد نیاز برای قرار دادن پیچ گردان در داخل صفحه ۱۳ میلی‌متر است با استفاده از دستگاه الیت زن دستی یا با مته‌های موجود در بازار امکان این را دارید که این سوراخ‌ها را ایجاد کنید.

2)پیچ اتصال دهنده
ییچ اتصال دهنده هم از جنس فلز است. در یک طرف میله رابط پیچی قرار دارد که به آن پلاستیکی متصل شده است. از طرف دیگر این میله دارای لبه شیارداری است که با پیچ گردان درگیر می‌شود. با درگیر شدن پیچ گردان و این میله دو صفحه به یکدیگر محکم می‌شود.

3)مغزی پلاستیکی(روپلاک)
معمولاً پلاستیکی است و ضخامت آن ۱۰ میلی‌متر هست طول رول‌پلاک بسته به نوع اتصال الیت متفاوت است باید سوراخ قسمت نری چوب را بر اساس اندازه‌ی پلاک ایجاد کنید. برای نصب رول‌پلاک در محل خود سوراخی با مته ۱۰ میلی‌متری سه نیش یا معمولی ایجاد کنید و رول‌پلاک را در داخل آن قرار دهید. البته نمونه‌های بدون رول‌پلاک اتصال الیت هم به بازار عرضه شده‌اند که بر روی میله رابط آن، رزوه بلند برای ایجاد یک اتصال قوی وجود دارد.

مزایای پیچ های الیت
• عدم نمایش محل اتصال و جای سوراخ پیچ بر خلاف روش مونتاژ سنتی
• قابلیت مونتاژ و د مونتاژ به تعداد دفعات زیاد بدون کوچکترین تغییر ظاهری و یا افت کیفیت در محصول
• کاهش زمان مونتاژ و آسان شدن مراحل نصب
• استفاده از ابزار کمتر در محصولاتی که از پیچ الیت استفاده شده، در واقع تمام مراحل نصب تنها با یک پیچ گوشتی انجام پذیر است
• استحکام کششی و مقاومت در برار فشار زیاد
• عدم استفاده از چسب
• کلیه مراحل سوراخکاری توسط دستگاه انجام می شود که صرفه جویی در نیرو انسانی می باشد و سوراخکاری با دقت و سرعت بالا انجام می شود.

دستگاه الیت زن دستی
دستگاه اليت زن دستي از یک صفحه ثابت و يك صفحة متحرك تشكيل شده و از دو جهت داراي مته است، از جهت افقي داراي يك متة 8 ميلي متري و از جهت عمودی دارای یک مته 15 میلی متری. براي ايجاد سوراخ، قطعه مورد نظر را داخل فک دستگاه قرار داده و دستگیره آن را محکم می کنیم. سپس ميلة رابط را در دهانه سه نظام دريل برقي دستي محكم کرده و آن را داخل محور چرخاننده مته 8 ميلي متري قرار می دهيم. با به كار انداختن دريل، محور می چرخد و متة 8 ميلي متري ضخامت (نر) ام دي اف را سوراخ می كند. براي ايجاد سوراخ 15ميلي متري مخصوص قرار گرفتن مهره هم، يك متة سه نيش 15 ميلي متري عمود بر ورق ام دي اف وجود دارد كه اين مته نيز با يك ميله رابط شش گوشه، كه به دريل متصل می شود، می چرخد و سوراخ محل مهره را ايجاد می نمايد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه