معرفی انواع چسب نجاری و کاربرد آنها

چسب های نجاری موادی هستند که دو یا چند قطعه چوب و صفحات چوبی را به هم متصل می کنند.اتصال دو قطعه چوب به وسیله چسب مخصوص نجاری در شرایط فیزیکی مخصوصی مانند: غلظت، قدرت، توان نگهداری، درجه حرارات، مدت زمان خشک شدن، مقاومت در برابر نیروهای وارده بر قطعات مبلمان و مقاومت در برابرحلال ها بستگی دارد.قابل اعمال است.

در قوانین بین المللی چسب نجاری چهار قانون خصوصیات این چسب را تعریف می کند.

  • چسب نجاری نباید رنگ چوب را تغییر دهد.
  • چسب نجاری باید دارای غلظت مناسب باشد و نباید لخته باشد.
  • چسب نجاری باید در برابر رطوبت مقاوم باشد.
  • چسب نجاری باید به سرعت خشکم شود.
  • چسب نجاری باید مقاومت های وارده را تحمل کند.

تقسیم بندی چسب نجاری

چسب های نجاری به دو بخش طبیعی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند.چسب های طبیعی شامل چسب های معدنی و چسب آلی هستند که از گیاهان و حیوانات تهیه می شود،که اصولا از جوشاندن قطعات استخوان،پوست،سم و حتی خون حیوانات این چسب ها به دست می آید.

چسب های شیمیایی از موادهایی مانند رزین، هاردنر،حلال،قدرت دهنده، رقیق کننده، پایدار کننده، مواد پر کننده،کاتالیزور جهت ساخت آنها استفاده می شود.این نوع چسب ها به دو دسته ترموپلاست و ترموست تقسیم می شوند.

چسب های ترموپلاست:این نوع چسب ها در اثر حرارت نرم می شوند و در اثر از بین رفت حرارت سخت می شوند.

چسب های ترموست:این نوع چسب ها در اثر حرارات سخت می شنود ولی در اثر حرارت دادن مجدد تغییر شکل نمی دهند و همان طور باقی می مانند.

انواع چسب چوب

چسب های مخصوص چوب که ار مهم تریk مواد مصرفی هنگام مونتاژ مبلمان چوبی هستند.چسب های مورد استفاده در کارگاه های نجاری و تولید مبلمان بسیار متنوع هستند و بعضی از آنها در ساخت صفحات فشرده چوبی مثل تخته لایه و تخته خرده چوب از آنها در شرکت های تولیدی استفاده می شود.

سریشم

از باقی مانده­ی اجزای بدن حیوانات مانند استخوان و غیره ساخته شده. پودر آن را در آب حل نموده و تا ۶۵ درجه سانتیگراد حرارت می­دهند و به صورت گرم مورد استفاده قرار می دهند. کاربرد این چسب در ساخت وسایلی همچون میز، صندلی، کتابخانه و سایر مصنوعات چوبی پرمصرف منسوخ شده و تنها در مورد ساخت وسایل و سازهای موسیقی، خاتم کاری و منبت کاری به کار می رود.

چسب سفید نجاری (pva)

بیشترین مصرف را در بین نجاران و هنرمندان چوب دارد. مقاومت و استحکام این چسب کم بوده و زمان خشک شدن آن حداقل پنج ساعت می باشد. مقاومت آن نسبت به گرما و رطوبت بسیار ضعیف است و هنگام استفاده خطر چندانی برای نجار ندارد. حلال آن آب بوده و با آب نیز می توان آن را از روی اجسام پاک کرد. چسب سفید در قوطی های چند کیلویی تا ۵۰۰ گرمی به فروش می رسد و گاهی بسته بندی آن به صورتی است که قسمت خروجی قوطی نوک تیز بوده و هنگام مصرف به راحتی بر روی قطعات و داخل شکاف‌ها ریخته می شود. موارد مصرف آن برای انواع چوب و صفحات چوبی است و بیشتر وسایل چوبی نظیر تولید مبلمان چوبی منزل با این چسب ساخته می شود.

چسب سفید نجاری

 

چسب زرد نجاری

این چسب در کشورمان کمتر شناخته شده است. مقاومت و استحکام این چسب متوسط تا خوب بوده و زمان خشک شدن آن از چسب سفید نجاری بیشتر است. مقاومتهای آن نسبت به رطوبت و گرما متوسط و بیشتر از چسب سفید می باشد.

هنگام استفاده خطری متوجه درودگر نمی شود و حلال آن نیز مانند چسب سفید آب است. موارد مصرف آن نیز چوب و صفحات چوبی است.بیشتر کابینت سازهای چوبی از این چسب استفاده می کنند.

 چسب زرد نجاری

 

چسب های مخصوص پرس گرم

متداولترین نوع چسب ها، چسب اوره فرم آلدئید (UF) است که به صورت پودر عرضه شده و با آب، آرد و ماده­ی سخت کننده (هاردنر) ترکیب و مصرف می شود. این چسب برای روکش کاری و پرسکاری مصرف دارد.

چسب های اپوکسی (چسب دوقلو)

این نوع چسبها از مقاومت و استحکام عالی برخوردارند و از تمامی چسبها قوی­تر می باشند. زمان خشک شدن آنها متفاوت بوده و بستگی به نوع تولید دارد. مقاومتهای آن در مقابل رطوبت و گرما عالی بوده و بایستی هنگام کار با آنها موارد ایمنی را رعایت نمود. به دلیل اینکه بر اثر بی احتیاطی خطر پاشیدن به پوست و چشم را داشته و از طرفی قابلیت احتراق دارد. حلال آن استن و برخی دیگر از حلالها است. از این چسب برای چسباندن زهوارهای نازک و یا قطعات باریک چوبی و یا چسباندن قطعات کوچک روکشهای چوبی و مصنوعی و سایر مواردی که نیاز به استحکام زیاد می باشد استفاده می گردد و استفاده از آن در سطوح بزرگ مقرون به صرفه نیست. چسبهای اپوکسی قابلیت چسباندن انواع مواد نظیر چوب، فلز، سنگ شیشه و فایبرگلاس را دارا می باشند.

 

چسب گرم میله ای

وسیله مخصوص این نوع چسب، تفنگ چسب زنی است که با قرار دادن میله چسب درون آن و اتصال سیم تفنگ به پریز برق، المنت تفنگ چسب را گرم کرده و قابلیت استفاده را پیدا می کند، از این نوع چسبها در نصب زهوارهای چوبی تزئینی و غیر تزئینی، چسب کاری لبه های کار و لبه چسبانی و کارهای ظریف چوبی استفاده می گردد. مقاومت های این نوع چسب ها متفاوت بوده و بستگی به نوع چسب میله ای دارد. زمان خشک شدن آن کمتر از ۶۰ ثانیه است. و مقاومت های آن در برابر رطوبت خوب بوده و در برابر گرما کم است. در استفاده از این چسب بایستی نکات ایمنی را رعایت نمود چون امکان اشتعال آن وجود دارد. برای تمیز کردن و یا سست کردن اتصال آن استفاده از گرما کافی است و بر اثر گرمای مجدد اتصال چسب باز می شود. این چسب قابلیت چسباندن شیشه، پلاستیک و چوب را داراست.

چسب های واتربیس 

ساختمان این چسب ها بر پایه ی آب استوار بوده و به واتربیس معروفند. استحکام این چسب خوب بوده و در مدت زمان ۳۰ دقیقه خشک می شود، مقاومتهای آن نسبت به گرما عالی بوده و نسبت به رطوبت خوب است. هنگام استفاده از آنها نیز بایستی موارد ایمنی از جمله مراقبت از پوست و چشم را مدنظر قرار داد. حلال آنها آب است و برای چسباندن ورقهای پلاستیکی لامینه، تخته ی چند لایه، انواع کف پوش و پارکت مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب های لبه چسبان

اینگونه چسبها به صورت دانه های ریز (گرانول) تولید شده و برای چسباندن لبه­ی قطعات و لبه چسبانی صفحات روکش شده توسط ماشینهای لبه چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به کار می روند.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه