نحوه بررسی تنش ها قبل از استفاده از چوب

تنش در چوب

نحوه بررسی تنش ها قبل از استفاده از چوب

همانطور که می دانید برای استفاده از چوب جهت ساخت محصولات چوبی می بایست چوب خشک شود که این عمل نیازمند زمان زیادی برای خشک کردن چوب است. نکته قابل توجه در مورد برش چوب های خشک این است که در هنگام کار تخته چوب مورد نظر دچار معایبی نظیر قوس یا به اصطلاح کاس و سینه نمی شود. همینطور که چوب خشک میخ پذیری و چسب خوری بیشتری نسبت به چوب خیس یا تر دارد.

اما بعد از خشک شدن آن چگونه می توان فهمید که الوار یا تخته چوبی مورد نظرمان کاملا خشک شده؟

یکی از راه هایی که سبب اطمینان پیدا کردن از خشک بودن کامل چوب می باشد، بازرسی تنش ها در چوب است.

تنش ها در چوب

 

برای این کار ابتدا از کله ی الوار یا تخته چوب به عمق 2 سانتی متر برشی با توجه به سطح مقطع کله ی چوب می زنیم که شکل نهایی، دو شاخک را نشان دهند. در این مرحله به مدت 15 تا 20 دقیقه صبر می کنیم اگر دو شاخک به یک دیگر نزدیک شدند نشان دهنده این است که چوب مورد نظر دارای تنش بوده و کاملا خشک نشده. اگر شاخک ها تکان نخورده بودند مشخص می شود چوب دارای تنش نیست و آماده برای برشکاری و کارهایی از این قبیل می باشد.

نکته: دلیل تنش دار بودن چوب این است که هنگامی که رطوبت از چوب خارج می شود، چوب را دچار تغییراتی می کند که سبب می شود این گونه تنش ها به وجود آید.

 

راه دیگری برای بازرسی تنش ها وجود دارد، به این صورت که قسمتی از کله ی چوب را برش زده و از ضخامت آن به طور قرینه برش مستقیم می زنیم بعد از چند دقیقه دو قطعه ی برش خورده را روی هم قرار می دهیم اگر روی هم جفت شود و درزی بین آن ها نباشد چوب مورد نظرتان عاری از تنش می باشد.

نویسنده:عرفان معتمدی(کارشناسی ارشد حفاظت و اصلاح چوب)

 

نجارکوچک پیشنهاد می کند،مطالعه کنید آشنایی با دستگاه رطوبت سنج چوب اینجا کلیک کنید

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

عباس جمالی

281 مطلب منتشر شده

کارشناس و متخصص صنعت چوب و مبلمان/نویسنده و مدرس رشته طراحی و تولید مبلمان

درباره این مطلب نظر دهید !

ثبت نام کلاس‌های حضوری آموزشگاه